Portretten ‘Binnenste buiten’
Een geliefd persoon van mij belandde in de ggz, werd ingekapseld en onbereikbaar. Ik kwam
hierdoor, ongehoord, in een onbegrepen, vaak eenzame wereld.
De ggz bevindt zich momenteel in een stadium van zelfrealisatie, terwijl ze niet bij machte is het
te zien: de persoonlijke situatie van de zorgvragers en hun geliefden.
Ik weet dat mijn kunst als een verwerking is tussen mijn ziel en mijn omgeving. Ik communiceer
mijn ervaringen en opvattingen van waar ik sta als moeder, steungroep en medemens, in onze
samenleving en de wereld algemeen. Mijn werk is een manier om met mezelf te praten.
Ik onderzoek daarin zelfbeeld, sociale realiteit, identiteit, collectiviteit en mentale gezondheid.
Door in vorm en kleur te schilderen, er twee keer of vaker overheen te schilderen ontstaat een
nieuw werk. Werk waarin ogenschijnlijke onzichtbare trauma’s of verdriet zijn verwerkt en zijn
ontstaan uit eeuwig optimisme en positiviteit.
Elk werk is verbonden met een deel van mij waarin ik het onzichtbare cluster en uitdruk in deze
kleurrijke expressieve portretten.
Lange schilderdoeken ‘Kracht en Kwetsbaarheid’
(gemiddelde lengte 200 x 60 cm acrylproducten op boerenlinnen uit 1906)
Van nature hebben mensen kenmerken en eigenschappen die wij interpreteren middels de
normen en waarden die we hebben binnen de samenleving waarin wij leven.
Maar wat zien we nog van onze medemens?
In de sociale media en al die vluchtige berichtgevingen is een oordeel snel geveld.
Ik onderzoek in deze serie uiterlijke verschijningsvormen van de mens. Door open te staan en
goed te kijken, probeer ik in real life meer te zien van deze on- en bekenden die ik ontmoet. In
deze momenten registreer ik verschillende aspecten. Ik onthoud de krachtige en de kwetsbare
aspecten.
Deze individuen heb ik geschilderd, in lijn, in vorm, soms deels realistisch of geabstraheerd,
maar in een rijk kleurenpalet met als doel beide aspecten vast te leggen en een vollediger
beeld van die persoon te laten zien. Kracht en kwetsbaar te gelijk en dat dat goed is. Een
medemens waar je langer naar kan kijken voor een eigen beleving of herkenning.
Het weerbarstige oude boeren linnen uit 1906, gemaakt in Twentse thuisweverijen en is lastig
te beschilderen. Verschillende materialen zijn eraan te pas gekomen om tot dit resultaat te
komen.