Bij Zwagermans’ eerste sculpturen was de vorm het uitgangspunt en daaruit volgde als bij toeval hun betekenis. Intussen vormen zijn (hoofdzakelijk stalen) beelden een symbiose van denkbeelden die zij symboliseren, sociale interactie, vormen die zich aan de kunstenaar opdringen én toevalligheden.
“Ik denk altijd in vormen. Overal waar ik kijk, zie ik samenhang in lijnen en creëer ik beelden in mijn hoofd. Ideeën die ik opsla en later toepas. Ik kijk eerst met een schaalmodel of het samenspel met landschap en lucht werkt. Dan volgt het gevecht waar ik van hou: dat sterke, stugge staal te plooien naar mijn idee.”
De kunstenaar neemt gaandeweg meer vrijheid om met zijn artisticiteit en vormentaal ook uiting te geven aan zijn kritische engagement (zoals de cortenstalen kerststal 2015: ‘Temporary Residents’, in 2019 geëxposeerd bij bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer). Of zijn omzwervingen hem nu over de continenten voeren of door het land van opleidingen en ambachten, allemaal leiden ze Joost Zwagerman naar één bestemming: de beeldende kunst. Om precies te zijn: staalkunst. Zijn oeuvre vormt een beeldenroute die loopt van zijn eerste publieke meubels uit reststaal, naar zijn hedendaagse monumentale werk. Monumentaal vanwege zijn vaak imposante afmetingen, maar vooral ook vanwege de markante plaatsen waar het te vinden is en de betekenisvolle verhalen die het vertelt.
Intussen is het werk van Joost Zwagerman opgenomen in (groeps-) exposities en aangekocht door particuliere kunstliefhebbers en woningcorporaties, omroepen, overheden en bedrijven.
www.beeldenvanstaal.nl